Fogtömések

Tejfog tömése
Sajnos máig elterjedt az a nézet, hogy a szuvas tejfogakat nem kell betömni, mivel úgyis kiesnek. A tejfogazat ápolása és szükség esetén kezelése azonban rendkívül fontos.

A szuvasság a tejfogak egyedi anatómiai jellemzői miatt nagyon hamar eléri a fogak idegkamráját, így hamar fájdalmat és gyulladást okozhat. Ezért is nagyon fontos a rendszeres fogmosás már az első tejfogak kibújásától, valamint a félévenkénti fogorvosi ellenőrzés is.
Illetve ezért fontos a szuvas tejfogak tömése.
A tejfogak gyökereinek közvetlen közelében fejlődnek a maradó fogak csírái, így emiatt is fontos, hogy a tejfogak épek és gyulladásmentesek legyenek.

Maradandó fog tömése
18 év alatti gyermekek maradó fogainak tömése általában érzéstelenítésben történik, így teljesen fájdalommentesen tudunk dolgozni.
Minden esetben hosszú távú, esztétikus restaurációt készítünk. Kiváló minőségű, fényre kötő kompozit tömőanyagokat használunk. Amalgám tömést nem alkalmazunk.
A gyermek- és ifjúkori populáció esetében a fiatal maradó fogak szuvasodása 80-90 %-ban a rágófelszínen jön létre.

Gyökérkezelések

Tejfog gyökérkezelése
Amennyiben a fogszuvasodás megközelíti vagy eléri a tejfogak idegkamráját, úgy szükség lehet a tejfogak gyökérkezelésére. Tejfog eltávolítását meg kell próbálni elkerülni abban az esetben, ha a fogváltás egy éven belül nem várható. Így tudjuk elkerülni a korai fogeltávolítás miatt kialakuló fogszabályozási problémákat.

A kezelés során - szükség szerint érzéstelenítésben- megnyitjuk a fogbél-kamrát és ellátjuk a gyulladt vagy elhalt idegszövetet.

Maradó fogak gyökérkezelése
A legtökéletesebb iskolafogászati rendszer és prevenciós munka mellett is sajnos szükség lehet a kisgyermekek maradó fogainak gyökérkezelésére.
Minden esetben a maradó fog megtartására törekszünk és csak végleges esetben döntünk a fog eltávolítása mellett.

Gyökérkezelésre általában két okból lehet szükség:
◆ mély, idegkamrát véglegesen roncsoló szuvasodás
◆ idegkamrát károsító trauma (baleset során letörik a fog)

Minden esetben kizárólag tökéletes érzéstelenség mellett dolgozunk.
Egy fog gyökérkezelésének befejezéséig általában 3-4 fogászati kezelésre is szükség van. Egyes kezelések között röntgenfelvétel készítése szükséges.

Gyermekeknél különösen kell arra figyelni, hogy véges a türelmük és egy-egy kezelés során nem tudják hosszan nyitva tartani a szájukat, ezért lehet szükség több, rövidebb kezelésre.

Barázdazárás

A barázdazárás egy olyan, professzionálisan alkalmazható szuvasodást megelőző eljárás, melynek során egy speciálisan erre a célra kifejlesztett anyagot a maradó fogak rágófelszínén található „természetes zugokba”; gödröcskékbe és barázdákba helyezünk. Így a mély, nehezen tisztítható területek sekélyebbé, könnyen tisztíthatóvá válnak, a baktériumok pedig nehezebben telepednek meg bennük.

A kezelést a fog áttörését követően, a lehető legrövidebb időn – lehetőleg 6 hónapon- belül el kell végezni.
A barázdazárás menete:

◆ Tisztítás
A fogfelszín tisztítása elengedhetetlen a barázdazáró anyag alkalmazása előtt. Ezt egy elektromos fogkefefejhez hasonló körkefével és polírozó krémmel végezzük.
Ezután alaposan lemossuk a fogat.

◆ Kondícionálás
Második lépésként a fogfelszín felérdesítése következik „kék zselével”, egy speciális gél szerű anyag felvitelével.
Mint minden lépés a barázdazárás során, úgy ez is teljesen fájdalommentes.

◆ Barázdazáró anyag alkalmazása
Fecskendőből fehér színű, enyhén folyékony állagú barázdazáró anyagot helyezünk az előkészített fogfelszínre.
Speciális lámpával történő megvilágítást követően a barázdazáró anyag megszilárdul a fogfelszínen.

◆ Ecsetelés
A kényelmes harapás (magasság-beállítás) ellenőrzését és a kész barázdazáróval ellátott fogfelszín polírozását követően egy kalciumban gazdag, fogerősítő krémmel ecseteljük be a fogat.